Helsingør Vinmuseumforening

 

 

Grafen viser ikke kun stigningen i graden af synk, men også radius ved forskellige krængningsvinkler. For 40 kg/m2 varierer diameter fra omkring 60 meter ved 60 grader krængningsvinklen til næsten 150 meter. ved 25 grader. Alle disse tal er gældende for mindst mulig hastighed og angiver en 43 % mindre cirkel diameter, når krænge 45 grader i forhold til 25 grader.   Figur 13 illustrerer størrelsen af reduktionen i cirklen diameter.

Hvis al termik er af samme styrke, og har en lignende diameter og en identisk løft fordeling, vil det være let at bestemme den optimale krængningsvinklens.  I virkeligheden ser vi forskellig termik boble med forskellige karakteristika hele tiden, så med henblik på krængningsvinklens optimering vi er nødt til at henvise til kendte data om typiske termik.

Figur 14: Horstmann termik model

Tyske forskere har kategoriseret termik i fire forskellige kombinationer af forskellig styrke og diameter som Figur 14. De resulterende climb gradienter tilladt en matematisk håndtering af sagen. I figur 15 er cirkling polære kombineres med et løft fordeling diagram i grafisk form. Det er lavet med en 40 kg / m, vinge belastning. Ved at trække svæveflyver synkehastigheden fra den termiske styrke, kommer der et sandt billede af den mulige stigehastighed der kan opnået.

For termik type A2 (stærk termik), er en krængnings vinkel på 45 'klart bedst - et resultat som uden tvivl forudset af mange piloter baseret på simpel in-flight observationer. Flyvende med højere eller lavere krængning har en negativ indvirkning på den opnåede stigehastighed. Diagrammet viser, at krængning på 45 'opnår en stig på næsten 2 meter (eller 4 KTS). Krænger flyet 30 "giver en stig på 1 m / s (eller 2 KTS) og en krængning på blot 25" vil i bedste fald resultere i nul synk. Overdreven krænge på 60 "er også langt fra ideel. Det kan kun være berettiget, når ekstremt snævert termik er i lav højde og en cirklen diameter på mindre end 70 m er nødvendigt for overhovedet at stige. Lad os nu finde ud af, om disse resultater gælde for en kraftig termisk med en forholdsvis stor diameter. Som det kunne forventes, er bred termik af type B2 let at flyve med en lav vinkler af krængning uden negative følger for stigningshastigheden. I dette særlige tilfælde er en 40 'grader krængning tæt på det optimale, selv om en krængnings vinkel på 30 "giver kun en lidt lavere stigning hastighed. Problemet er, at sådan termik er meget sjælden og må derfor betragtes som undtagelser. Hvad vi ofte finder er smal termik i lavere højde, og med en diameter, der langsomt stiger med højden, selv om diameteren af den stærkeste del (kerne) næsten aldrig ændrer sig. Hvis termikken er svag, eller endda svag og smal, er det afgørende at nedbringe Planbelastning. En lettere svæveflyver med en mere gunstig hastighed polar har normalt en samlet fordel i svage termik. (Se figur 12

 

1,15 termisk dannelse og termiske opførsel på en vindstille dag.

Den førnævnte undersøgelse foretaget af Flinders Universitet tyder på en temmelig kaotiske situation i og omkring en varm luft reservoir nær jorden (figur 25) isolerede faner af varm luft er blevet identificeret inden for og lige over de vigtigste varme luft reservoir. Disse faner bryde med uregelmæssige mellemrum, og kan narre svæveflyverne til at tro, at de har fundet stabil lift. I virkeligheden har de kun fundet en kortlivet boble sandsynlighed konverteret til kraftig synk, før kurven er afsluttet inden for superadiabatic lag er det næsten umuligt at skelne mellem en ægte varme og midlertidigt adskille bobler. Ustabilitet i det nedre lag muliggør en let lodret forskydning af luft, hvilket gør enhver luftbevægelser næsten fuldstændig uforudsigelig. Det antages, at lave turbulens fra vegetationen eller menneskeskabte strukturer også spille en vigtig rolle. Derfor er det en god idé at modstå fristelsen til at forsøge at klatre væk fra sådanne i lave højder.